Rozmawiamy z Panią Moniką Wyrzykowską, dyrektor ds. pedagogicznych sieci placówek oświatowych EDU–KONCEPT z siedzibą w Łodzi.
W związku z zaistniałą sytuacją, jaką przyszło nam się wszystkim zmierzyć, nasza sieć placówek EDU-KONCEPT nie zwolniła tempa. Postanowiliśmy dostosować się do obecnej rzeczywistości i nie rezygnować z szeroko pojętej edukacji. Dlatego nawet jeszcze przed zarządzeniem organizacji nauczania zdalnego dla przedszkoli, wprowadziliśmy do naszych placówek zajęcia online.
Za pomocą fantastycznie rozwiniętej technologii! Obecnie zapewniamy dzieciom możliwość nieustającego procesu edukacyjnego. W tym celu, bardzo prężnie, wspólnie z zespołem na stronie internetowej naszego przedszkola zamieszczamy wszelkie informacje, możliwości i sposoby zarówno pracy samodzielnej, jak i tej wspólnej z rodzicami. Staramy się, aby zapewnić naszym przedszkolakom, zarówno tym najmłodszym, jak też tym, którzy „za chwilę” podejmą kolejny stopień edukacji, możliwość rozwijania się, komunikowania i uczenia za pomocą nowoczesnej technologii.
W ofercie naszej multimedialnej przestrzeni proponujemy naszym milusińskim kreatywne zajęcia plastyczne, muzyczne, teatrzyki, zgadywanki, konkursy, wydzieranki, karty pracy, lekcje języka angielskiego, zajęcia z logopedii, ale również uwielbiane przez dzieci zajęcia kulinarne. Wszystkie te zajęcia w większości nauczyciele przygotowują samodzielnie, wykonując często dodatkowe pomoce dydaktyczne, które, jak wiemy, uatrakcyjniają zajęcia i wzbudzają zainteresowanie u dzieci.
U nas np. piątek to dzień, kiedy wspólnie gotujemy. Z wcześniej przygotowanych składników tworzymy proste, smaczne potrawy, którymi „dzielimy się” na zdjęciach naszej strony internetowej. Ważne jest, aby zapewnić dzieciom przez to ciągły rozwój, ale też poczucie zainteresowania i kontakt z nauczycielem (nawet ten multimedialny). Trudno jest nam czasem wcielić się w nauczyciela „ducha” i tak naprawdę rozmawiając z kamerą wyobrażać sobie naszych wychowanków, a oczyma wyobraźni widzieć ich zaangażowanie i możliwość działania.
Nasza multimedialna edukacja ma na celu kontynuowanie szeregu rozpoczętych działań i mimo trudnej sytuacji, każde z nich przygotowywane jest zgodnie z tematyką i Podstawą Programową oraz obszarami jej działania dla poszczególnych grup wiekowych.
Na pewno należy pamiętać, że w grupie nauczycieli każdej z placówek zatrudnieni są również Ci, dla których owe niestandardowe metody nauczania są dziś wielkim wyzwaniem. Wiążą się z koniecznością pokonania różnych barier - począwszy od tych technologicznych, aż po emocjonalne. Wynika to zazwyczaj często z przedziału wiekowego pracowników, a co za tym idzie obawy i brak doświadczenia w posługiwaniu się nową technologią. Mimo to, nasi nauczyciele chętnie podejmują nowe wyzwania i podążają za nowinkami. Korzystają także ze sprawdzonych już możliwości i form współpracy, również w tak kryzysowych sytuacjach.
W zajęciach, które przygotowujemy dla naszych przedszkolaków w formie filmików, wykorzystujemy wszelkiego rodzaju sprzęty i przedmioty użytku codziennego, który każdy ma w domu. Są to np. sztućce, miski garnki, pudełka do przechowywania, guziki, tasiemki - czyli to wszystko, co mamy dostępne, drobny sprzęt gospodarstwa domowego oraz artykuły spożywcze: mąka sól, makarony, kasze, ryż i inne. Z tych materiałów dzieci przygotowują masy plastyczne, instrumenty muzyczne z materiałów sypkich, biżuterię z makaronu zwierzątka i wiele innych. Kreatywność nie zna granic!
W każdy dzień tygodnia, każda z nauczycielek przygotowuje zajęcia dostosowane do możliwości intelektualnych i ruchowych oraz tych związanych z istniejącą sytuacją, możliwość wyjścia z domu na świeże powietrze, wykonanie zajęć ruchowych często w ograniczonej przestrzeni. Podział naszej pracy wynika również z możliwości zachowania spójności działań i wynikających z niej efektów naszej pracy, a nie wprowadzania ogólnego chaosu (im więcej, tym lepiej).
Co do kart pracy i innych pomocy, staramy się przygotowywać je samodzielnie, lub wspólnie z dziećmi podczas zajęć online, kształtując, rozwijając i doskonaląc przez to wszelkie umiejętności wynikające z obszarów podstawy programowej. Zgodnie z tematyką tygodnia, którą planujemy dla dzieci podczas telekonferencji, komunikatorów, portali społecznościowych, utrzymujemy również z naszymi klientami (rodzice, dzieci), kontakt telefoniczny i multimedialny, udzielamy również wiele porad pedagogicznych, konsultacji, pomagamy w rozwiązywaniu zadań i kart pracy prowadząc tzw. indywidualną pracę multimedialną.
Wymaga to od nas dodatkowo spędzonych godzin przy komputerach, tabletach, itp., zmagania się z „siłą” serwerów gwarantujących prawidłowy przesył materiałów, zapewnienia bezpieczeństwa w sieci, umiejętności pracy na odległość, cierpliwości, wyrozumiałości, empatii, kreatywności i wielkiego zaangażowania, które często wychodzi poza ramy możliwości i kompetencji zawodowych. Obecna sytuacja, w której przyszło nam dziś pracować, pokazuje nam i uczy nas wielkiej odpowiedzialności nie tylko za siebie, ale również za nowe, młode pokolenie, które może kiedyś znajdzie się w takiej sytuacji.
Jako dyrektor ds. pedagogicznych dziękuję wszystkim nauczycielom, asystentom i całej kadrze administracyjnej za ich potencjał, siłę i możliwości działania w tych trudnych warunkach, kreatywność, pomysłowość i zaangażowanie oraz wielką gotowość do pracy nie tylko w godzinach ich pracy podkreślając jednocześnie umiejętności wykorzystywania niestandardowych dotychczas metod nauczania i poruszania się w przestrzeni bez względu na okoliczności, możliwości i czas.
Umów bezpłatną prezentację aplikacji. Na przykładzie Twoich placówek porozmawiamy o możliwościach, jakie dostarcza aplikacja i dobierzemy odpowiednie rozwiązania.