Jak zorganizować zajęcia online w przedszkolu? Case study na przykładzie sieci placówek EDU–KONCEPT

Rozmawiamy z Panią Moniką Wyrzykowską, dyrektor ds. pedagogicznych sieci placówek oświatowych EDU–KONCEPT z siedzibą w Łodzi.

Jak przyjęli Państwo informację o konieczności prowadzenia zajęć przedszkolnych zdalnie?

W związku z zaistniałą sytuacją, jaką przyszło nam się wszystkim zmierzyć, nasza sieć placówek EDU-KONCEPT nie zwolniła tempa. Postanowiliśmy dostosować się do obecnej rzeczywistości i nie rezygnować z szeroko pojętej edukacji. Dlatego nawet jeszcze przed zarządzeniem organizacji nauczania zdalnego dla przedszkoli, wprowadziliśmy do naszych placówek zajęcia online.

W jaki sposób zorganizowali Państwo takie zajęcia w swoim przedszkolu?

Za pomocą fantastycznie rozwiniętej technologii! Obecnie zapewniamy dzieciom możliwość nieustającego procesu edukacyjnego. W tym celu, bardzo prężnie, wspólnie z zespołem na stronie internetowej naszego przedszkola zamieszczamy wszelkie informacje, możliwości i sposoby zarówno pracy samodzielnej, jak i tej wspólnej z rodzicami. Staramy się, aby zapewnić naszym przedszkolakom, zarówno tym najmłodszym, jak też tym, którzy „za chwilę” podejmą kolejny stopień edukacji, możliwość rozwijania się, komunikowania i uczenia za pomocą nowoczesnej technologii.

Jakie konkretnie zajęcia na odległość proponują Państwo swoim podopiecznym?

W ofercie naszej multimedialnej przestrzeni proponujemy naszym milusińskim kreatywne zajęcia plastyczne, muzyczne, teatrzyki, zgadywanki, konkursy, wydzieranki, karty pracy, lekcje języka angielskiego, zajęcia z logopedii, ale również uwielbiane przez dzieci zajęcia kulinarne. Wszystkie te zajęcia w większości nauczyciele przygotowują samodzielnie, wykonując często dodatkowe pomoce dydaktyczne, które, jak wiemy, uatrakcyjniają zajęcia i wzbudzają zainteresowanie u dzieci.

Na co trzeba zwrócić uwagę, organizując zadane zajęcia dla tak małych dzieci?

U nas np. piątek to dzień, kiedy wspólnie gotujemy. Z wcześniej przygotowanych składników tworzymy proste, smaczne potrawy, którymi „dzielimy się” na zdjęciach naszej strony internetowej. Ważne jest, aby zapewnić dzieciom przez to ciągły rozwój, ale też poczucie zainteresowania i kontakt z nauczycielem (nawet ten multimedialny). Trudno jest nam czasem wcielić się w nauczyciela „ducha” i tak naprawdę rozmawiając z kamerą wyobrażać sobie naszych wychowanków, a oczyma wyobraźni widzieć ich zaangażowanie i możliwość działania.

Na czym polega prowadzona przez Państwa multimedialna edukacja?

Nasza multimedialna edukacja ma na celu kontynuowanie szeregu rozpoczętych działań i mimo trudnej sytuacji, każde z nich przygotowywane jest zgodnie z tematyką i Podstawą Programową oraz obszarami jej działania dla poszczególnych grup wiekowych.

W jaki sposób nauczyciele podchodzą do faktu, iż w związku z zaistniałą sytuacją muszą zmienić swoje metody nauczania?

Na pewno należy pamiętać, że w grupie nauczycieli każdej z placówek zatrudnieni są również Ci, dla których owe niestandardowe metody nauczania są dziś wielkim wyzwaniem. Wiążą się z koniecznością pokonania różnych barier - począwszy od tych technologicznych, aż po emocjonalne. Wynika to zazwyczaj często z przedziału wiekowego pracowników, a co za tym idzie obawy i brak doświadczenia w posługiwaniu się nową technologią. Mimo to, nasi nauczyciele chętnie podejmują nowe wyzwania i podążają za nowinkami. Korzystają także ze sprawdzonych już możliwości i form współpracy, również w tak kryzysowych sytuacjach.

Jakie pomoce czy materiały do zajęć muszą zapewnić dzieciom rodzice?

W zajęciach, które przygotowujemy dla naszych przedszkolaków w formie filmików, wykorzystujemy wszelkiego rodzaju sprzęty i przedmioty użytku codziennego, który każdy ma w domu. Są to np. sztućce, miski garnki, pudełka do przechowywania, guziki, tasiemki - czyli to wszystko, co mamy dostępne, drobny sprzęt gospodarstwa domowego oraz artykuły spożywcze: mąka sól, makarony, kasze, ryż i inne. Z tych materiałów dzieci przygotowują masy plastyczne, instrumenty muzyczne z materiałów sypkich, biżuterię z makaronu zwierzątka i wiele innych. Kreatywność nie zna granic!

Jak radzą sobie Państwo z formalnościami - organizacją pracy nauczycieli?

W każdy dzień tygodnia, każda z nauczycielek przygotowuje zajęcia dostosowane do możliwości intelektualnych i ruchowych oraz tych związanych z istniejącą sytuacją, możliwość wyjścia z domu na świeże powietrze, wykonanie zajęć ruchowych często w ograniczonej przestrzeni. Podział naszej pracy wynika również z możliwości zachowania spójności działań i wynikających z niej efektów naszej pracy, a nie wprowadzania ogólnego chaosu (im więcej, tym lepiej).

Co do kart pracy i innych pomocy, staramy się przygotowywać je samodzielnie, lub wspólnie z dziećmi podczas zajęć online, kształtując, rozwijając i doskonaląc przez to wszelkie umiejętności wynikające z obszarów podstawy programowej. Zgodnie z tematyką tygodnia, którą planujemy dla dzieci podczas telekonferencji, komunikatorów, portali społecznościowych, utrzymujemy również z naszymi klientami (rodzice, dzieci), kontakt telefoniczny i multimedialny, udzielamy również wiele porad pedagogicznych, konsultacji, pomagamy w rozwiązywaniu zadań i kart pracy prowadząc tzw. indywidualną pracę multimedialną.

Z jakimi wyzwaniami dla dyrektora wiąże się nauczanie na odległość w jego placówce?

Wymaga to od nas dodatkowo spędzonych godzin przy komputerach, tabletach, itp., zmagania się z „siłą” serwerów gwarantujących prawidłowy przesył materiałów, zapewnienia bezpieczeństwa w sieci, umiejętności pracy na odległość, cierpliwości, wyrozumiałości, empatii, kreatywności i wielkiego zaangażowania, które często wychodzi poza ramy możliwości i kompetencji zawodowych. Obecna sytuacja, w której przyszło nam dziś pracować, pokazuje nam i uczy nas wielkiej odpowiedzialności nie tylko za siebie, ale również za nowe, młode pokolenie, które może kiedyś znajdzie się w takiej sytuacji.

Jako dyrektor ds. pedagogicznych dziękuję wszystkim nauczycielom, asystentom i całej kadrze administracyjnej za ich potencjał, siłę i możliwości działania w tych trudnych warunkach, kreatywność, pomysłowość i zaangażowanie oraz wielką gotowość do pracy nie tylko w godzinach ich pracy podkreślając jednocześnie umiejętności wykorzystywania niestandardowych dotychczas metod nauczania i poruszania się w przestrzeni bez względu na okoliczności, możliwości i czas.

Wypróbuj inso bezpłatnie,
przez 14 dni
Zacznij już dziś
Monika Wyrzykowska
Dyrektor ds. pedagogicznych sieci placówek oświatowych spółki EDU- KONCEPT z siedzibą w Łodzi