

Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) jest kompleksowym procesem terapeutycznym, który obejmuje dzieci z zaburzeniami rozwojowymi w celu wsparcia ich rozwoju psychofizycznego, społecznego oraz intelektualnego. Wczesna interwencja, oparta na diagnozie potrzeb dziecka, jest nieocenionym elementem w edukacji i rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami. Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) jest kompleksowym procesem terapeutycznym, który obejmuje dzieci z zaburzeniami rozwojowymi w celu wsparcia ich rozwoju psychofizycznego, społecznego oraz intelektualnego. Wczesna interwencja, oparta na diagnozie potrzeb dziecka, jest nieocenionym elementem w edukacji i rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami.
WWR to zespół specjalistycznych działań i terapii, które mają na celu stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka. Działania te są prowadzone przez zespół specjalistów – nauczycieli, terapeutów, psychologów, logopedów, którzy współpracują z dzieckiem oraz jego rodziną. Wczesne wykrycie problemów rozwojowych i jak najszybsze wdrożenie odpowiednich działań może zapobiec postępowaniu zaburzeń i wspierać dziecko w osiąganiu pełni jego potencjału.
Zajęcia w ramach WWR są dostępne dla dzieci, które mają zdiagnozowane zaburzenia rozwojowe, takie jak: opóźnienie rozwoju psychoruchowego, problemy z motoryką, zaburzenia mowy, autyzm, wady wrodzone, a także przewlekłe choroby lub trudności intelektualne. Zajęcia odbywają się na podstawie opinii wydanej przez zespół orzekający w poradni psychologiczno-pedagogicznej, a ich celem jest pomoc dziecku od momentu zdiagnozowania zaburzeń do momentu rozpoczęcia nauki w szkole. Procedura uzyskania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania Aby dziecko mogło skorzystać z zajęć WWR, konieczne jest uzyskanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, wydawanej przez zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Procedura uzyskania takiej opinii obejmuje:
1. Złożenie wniosku: Rodzice lub opiekunowie składają wniosek o wydanie opinii,
dołączając niezbędną dokumentację, taką jak zaświadczenia lekarskie czy wyniki badań psychologicznych.
2. Diagnoza dziecka: Przeprowadzenie przez specjalistów poradni odpowiednich badań w celu oceny potrzeb i możliwości dziecka.
3. Wydanie opinii: Po analizie wyników badań zespół orzekający wydaje opinię, która stanowi podstawę do objęcia dziecka zajęciami WWR.

Zajęcia mogą odbywać się w przedszkolach, szkołach podstawowych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych, placówkach specjalnych, a także w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, które spełniają odpowiednie wymagania. Warto zaznaczyć, że WWR może być realizowane nie tylko w placówkach oświatowych, ale także w ośrodkach rehabilitacyjnych.
W przypadku przedszkoli, organizacja wczesnego wspomagania rozwoju polega na zapewnieniu odpowiednich zasobów i dostosowaniu programu nauczania oraz metod pracy. Współpraca z rodziną jest kluczowa – regularne spotkania z rodzicami, dostosowanie terapii do indywidualnych potrzeb dziecka oraz monitorowanie postępów stanowią podstawę efektywności działań. Specjaliści, tacy jak logopeda, psycholog czy pedagog specjalny, prowadzą indywidualne zajęcia dostosowane do potrzeb dziecka, z uwzględnieniem jego tempa rozwoju.
Przedszkole, które chce prowadzić zajęcia WWR, musi spełniać określone warunki:
Dokumentacja Wczesnego Wspomagania Rozwoju dziecka pełni kluczową rolę w procesie terapeutycznym, zapewniając systematyczne monitorowanie postępów oraz umożliwiając planowanie i modyfikowanie działań terapeutycznych. Powinna zawierać następujące elementy:

Wczesne wspomaganie rozwoju jest niezbędnym elementem w życiu dzieci z trudnościami rozwojowymi. Dzięki odpowiednim działaniom terapeutycznym w przedszkolach oraz wsparciu ze strony rodziny i specjalistów, dzieci mają możliwość rozwoju i lepszego funkcjonowania w społeczeństwie. Systematyczna interwencja w pierwszych latach życia jest kluczem do sukcesu w ich dalszym rozwoju edukacyjnym i osobistym.