Składowe kwoty potrzeb oświatowych:
Kwota ta będzie obliczana na podstawie kilku czynników:
Zmianie ulega sposób naliczania środków oraz ich korekta w trakcie roku budżetowego.
Jednym z kluczowych elementów reformy jest wzrost tzw. standardu A, czyli kwoty bazowej przeznaczonej na jednego ucznia. W 2025 roku wartość ta wzrasta o 5,4% i wynosi 9 477 zł.
Ponadto zmieniają się wagi naliczania środków, zwłaszcza w zakresie finansowania specjalistów zajmujących się wsparciem psychologiczno-pedagogicznym.
Jedną z najistotniejszych zmian w 2025 roku jest nowy model finansowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
1. Nowy mechanizm naliczania środków
Wprowadzono zmiany dotyczące finansowania edukacji uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Nowe zasady przewidują:
a) utrzymanie dotychczasowego finansowania w oddziałach integracyjnych;
b) zwiększenie wskaźnika finansowania w oddziałach specjalnych z 9,5 do 10;
c) w przypadku uczniów z autyzmem, zespołem Aspergera i niepełnosprawnościami sprzężonymi uczęszczających do innych typów oddziałów (poza integracyjnymi i specjalnymi), rezygnację z dotychczasowego sposobu finansowania na rzecz uzależnienia środków od łącznej liczby godzin wsparcia.
Zgodnie z nowym rozporządzeniem, liczba godzin wsparcia oznacza tygodniową sumę zajęć przeznaczonych dla uczniów lub słuchaczy posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, która obejmuje:
a) tygodniowy wymiar zajęć wychowania przedszkolnego lub lekcji realizowanych indywidualnie bądź w grupach do 5 osób, zgodnie z przepisami wynikającymi z art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.;
b) liczbę godzin tygodniowych zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć psychologiczno-pedagogicznych, zgodnych z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, realizowanych indywidualnie;
c) połowę tygodniowej liczby godzin zajęć rewalidacyjnych oraz psychologiczno-pedagogicznych, wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, jeśli zajęcia są organizowane w grupach;
d) tygodniowy wymiar godzin przeznaczonych na pracę nauczyciela z kwalifikacjami w zakresie pedagogiki specjalnej, który został zatrudniony dodatkowo w celu wspierania procesu kształcenia uczniów z autyzmem, zespołem Aspergera i niepełnosprawnościami sprzężonymi;
e) godziny zajęć oraz działań realizowanych przez specjalistów zatrudnionych dodatkowo w celu organizowania wsparcia dla uczniów ze wskazanymi niepełnosprawnościami;
f) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na wsparcie uczniów przez pomoc nauczyciela w ramach procesu edukacji uczniów z autyzmem, zespołem Aspergera i niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Nowe zasady mają na celu dostosowanie finansowania do realnych potrzeb uczniów wymagających wsparcia edukacyjnego.
Zmiany te mają na celu bardziej precyzyjne dostosowanie środków do rzeczywistych potrzeb uczniów.
2. Wagi finansowe w placówkach specjalnych i ogólnodostępnych
Placówki specjalne
Dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, które uczęszczają do przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego, są objęte wagą P87 = 10,00. Dotyczy to dzieci kształcących się w oddziałach specjalnych oraz specjalnych przysposabiających do pracy, gdzie wymagane jest stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
Placówki ogólnodostępne
W placówkach ogólnodostępnych wprowadzono podział wag w zależności od liczby godzin wsparcia dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz autyzmem:
P88 = 9,500 – dla dzieci objętych kształceniem specjalnym w oddziałach innych niż integracyjne i specjalne, jeśli liczba godzin wsparcia przekracza 10 godzin.
P89 = 7,100 – dla dzieci objętych kształceniem specjalnym w oddziałach innych niż integracyjne i specjalne, jeśli liczba godzin wsparcia wynosi od 5 do 10 godzin.
P90 = 3,600 – dla dzieci objętych kształceniem specjalnym w oddziałach innych niż integracyjne i specjalne, jeśli liczba godzin wsparcia wynosi od 2 do 5 godzin.
P91 = 1,500 – dla dzieci objętych kształceniem specjalnym w oddziałach innych niż integracyjne i specjalne, jeśli liczba godzin wsparcia wynosi do 2 godzin
(z wyłączeniem wartości 0).
Dzięki temu podziałowi poziom wsparcia finansowego jest bardziej dostosowany do rzeczywistego zapotrzebowania na pomoc edukacyjną i terapeutyczną dla uczniów
z niepełnosprawnościami.
3. Finansowanie dzieci 2,5 – 5 lat
Włączenie dzieci w wieku od 2,5 do 5 lat do systemu finansowania potrzeb oświatowych oznacza poszerzenie wsparcia dla edukacji przedszkolnej i dostosowanie środków do rzeczywistego zapotrzebowania. W związku z tym w projektowanym rozporządzeniu ustalono nowe wagi finansowe dla tych uczniów, bazując na dotychczasowych wagach dla dzieci 6-letnich i starszych. Jednocześnie wagi dla dzieci 5-letnich zostały obniżone o około 10%, co wynika z faktu, że nauczyciele pracujący z młodszymi dziećmi mają wyższy wymiar pensum – 25 godzin tygodniowo w porównaniu do 22 godzin dla starszych dzieci.
Nowe wagi przekładają się na istotnie wyższe kwoty wsparcia w porównaniu do dotychczasowej dotacji przedszkolnej, co może korzystnie wpłynąć na jakość edukacji przedszkolnej. Środki na realizację tego przedsięwzięcia będą pochodziły z rezerwy na uzupełnienie dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Rezerwa ta może być wykorzystywana zarówno na bieżące wydatki, jak i inwestycje w obszarze oświaty, szczególnie w sytuacji wzrostu zakresu zadań oświatowych w stosunku do planowanych na dany rok budżetowy. Podział tych środków powinien nastąpić najpóźniej do 30 listopada roku budżetowego, co wymaga sprawnej organizacji procesu ich dystrybucji.
Podsumowując, wprowadzone zmiany mają na celu poprawę finansowania edukacji przedszkolnej, lepsze dostosowanie środków do rzeczywistych potrzeb oraz zapewnienie stabilnych źródeł finansowania dla samorządów. W dłuższej perspektywie może to przyczynić się do podniesienia jakości opieki i edukacji przedszkolnej w Polsce.
Zgodnie z art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, dotacje mogą być przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z działalnością placówek wychowania przedszkolnego, szkół i innych jednostek edukacyjnych w obszarze kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Dotacje te mogą być wykorzystane na:
1. Pokrycie wydatków bieżących placówek oświatowych, w tym:
a) Wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej w przedszkolach, szkołach i innych placówkach edukacyjnych, a także osób pełniących funkcję dyrektora i prowadzących zajęcia w tych placówkach. Limit miesięcznych wynagrodzeń finansowanych z dotacji wynosi:
b) Koszty związane z realizacją zadań organu prowadzącego, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe.
2. Zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym:
Powyższe zasady określają, jakie koszty mogą być finansowane z dotacji, zapewniając przejrzystość i zgodność z obowiązującymi przepisami prawa.
✅ Dopuszczalne wydatki:
❌ Błędne wykorzystanie dotacji:
Wysokość dotacji na wsparcie uczniów i słuchaczy z niepełnosprawnością sprzężoną oraz autyzmem, w tym zespołem Aspergera, będzie ustalana na podstawie liczby przeprowadzonych zajęć, które należy wprowadzać do Systemu Informacji Oświatowej (SIO).
Rodzaje zajęć uwzględnionych w obliczeniach dotacji:
Nowy system nie wpłynie na funkcjonowanie placówek specjalnych, jednak wprowadza istotną zmianę dotyczącą harmonogramu wprowadzania danych do SIO. Od teraz kluczową datą będzie 15 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy. Dane z tego dnia będą podstawą do późniejszych korekt w naliczaniu dotacji w kolejnych latach.
Zmiana ta wpłynie także na treść uchwał miejscowych, w szczególności na ich załączniki dotyczące rozliczeń dotacji i informacji miesięcznych. Natomiast zasady udzielania oraz katalog wydatków objętych dotacją, zgodnie z art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, pozostają bez zmian.
Podsumowując, zmiany w finansowaniu placówek oświatowych w Polsce na rok 2025 wprowadzają nowe zasady oparte na "kwocie potrzeb oświatowych", zastępując dotychczasową subwencję ogólną. Nowe przepisy uwzględniają lepsze dostosowanie środków do realnych potrzeb szkół i placówek, szczególnie w kontekście wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, takimi jak autyzm i niepełnosprawności sprzężone. Reforma obejmuje również nowe zasady naliczania i korekty kwoty potrzeb oświatowych oraz precyzyjne wytyczne dotyczące rozliczania dotacji, zapewniając przejrzystość i zgodność z obowiązującymi przepisami prawa. Te innowacje mają na celu poprawę jakości edukacji i stabilność finansową samorządów, co jest kluczowe dla rozwoju polskiego systemu oświaty w najbliższych latach.
Zobacz, jakie tematy poruszaliśmy ostatnio na naszym blogu