

W Dzienniku Ustaw pojawiło się rozporządzenie dotyczące wytycznych dotyczących opieki nad małymi dziećmi, które nie przekroczyły trzeciego roku życia. Dokument zawiera wytyczne dotyczące celów pedagogicznych, opiekuńczych i wychowawczych, które powinny być uwzględniane w opiece nad małymi dziećmi w żłobkach. Z artykułu dowiesz się m.in.: jakie są nowe standardy opieki, jakie są obowiązki opiekunów oraz jakie procedury należy wprowadzić w placówkach?
W wydanym rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej ustalono normy związane z pracą z dziećmi oraz bezpieczeństwem zarówno dzieci, jak i personelu pracującego w żłobkach, klubach dziecięcych lub u opiekunów dziennych. Dokument określa również zasady związane z organizacją pracy, monitorowaniem, oceną i współpracą osób odpowiedzialnych za opiekę z rodzicami.
Osoby odpowiedzialne za opiekę nad dzieckiem w instytucjach opieki (takich jak żłobki, kluby dziecięce lub dzienni opiekunowie) muszą zapewnić komfortową i bezpieczną atmosferę podczas pobytu dziecka. Wyrażane jest to poprzez towarzyszenie społeczne i wspieranie rozwoju dziecka – oznacza to, że dziecko ma być traktowane jako istota o własnych potrzebach i pragnieniach, będzie obdarzane szacunkiem, oraz będą budowane pozytywne relacje i rozwijane będzie zaufanie dziecka.
Do obowiązków edukacyjnych opiekuna należy:
Istotne jest też rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych takich jak:
Szczególną uwagę Minister zwraca na bezpieczeństwo w placówkach, które sprawują opiekę nad dziećmi do lat 3. Osoby prowadzące żłobki/dyrektorzy są zobligowani do wprowadzenia procedur bezpieczeństwa w żłobkach.
W rozporządzeniu wymienione są standardy bezpieczeństwa dotyczące przede wszystkim:
Warto również zwrócić uwagę na standardy dotyczące organizacji pracy, rozwoju i bezpieczeństwa personelu zatrudnionego w żłobku, klubie dziecięcym lub dziennego opiekuna. Należy sprawdzić, czy zostały one określone w regulaminie lub statucie żłobka. Wszystkie te wytyczne znajdziemy w rozporządzeniu w § 4.
Kolejno Minister zwraca uwagę na ważną kwestię monitoringu i ewaluacji. Tu należy skupić się na wdrożeniu procedury obserwacji i monitorowania rozwoju dziecka, opracowywanej indywidualnie dla każdego dziecka przez osobę sprawującą opiekę oraz rodziców, a także na przeprowadzaniu, co najmniej raz w roku, analizy satysfakcji rodziców w zakresie usług świadczonych przez instytucję opieki.
Opiekunowie zaś zobowiązani są do przeprowadzanie auto ewaluacji swojej pracy, w której uwzględnią w szczególności swoją postawę, zaangażowanie, relacje z dziećmi i rodzicami, organizację pracy, rzetelność i odpowiedzialność.
Standardy pracy z dziećmi do la 3 należy realizować zgodnie z przyjętym planem pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej. W dokumencie należy określić sposób, w jaki te standardy będą wdrażane, przy uwzględnieniu jednocześnie indywidualnych potrzeb dzieci. Elastyczność jest priorytetem, umożliwiając osobom odpowiedzialnym za opiekę dostosowanie opieki do różnych czynników, takich jak liczba dzieci, ich wiek, ewentualne niepełnosprawności, szczególne potrzeby opieki, konteksty społeczne i kulturowe oraz poziom rozwoju psychofizycznego. Plan ten powinien być na bieżąco aktualizowany.

Przykłady procedur, które powinno się wprowadzić:
Wypełnij poniższy formularz i pobierz przykładową procedurę przyprowadzania i odbierania dzieci ze żłobka, którą wykorzystasz w swojej placówce.