Regulamin organizacyjny powinien powstać i zacząć obowiązywać tuż po rozpoczęciu działalności przez nowo powstałe przedszkole. Sposób i forma podania do wiadomości jego treści jest wewnętrzną sprawą placówki. Najczęściej odbywa się to poprzez zarządzenie dyrektora przedszkola. Należy pamiętać, że regulamin musi zostać podpisany przez dyrektora przedszkola. Regulamin musi być zgodny w swej treści z zapisami statutu, nie może zawierać np. innych niż statut przepisów czy zasad, może zostać rozbudowany o dodatkowe treści, ale w dalszym ciągu spójne ze statutem.
Przepisy prawa nie nakładają obowiązku podjęcia w publicznym przedszkolu regulaminu organizacyjnego. To dyrektor decyduje, czy chce stworzyć taki dokument w swoim przedszkolu. Dyrektor może zdecydować o przyjęciu regulaminu organizacyjnego, będącego aktem o charakterze wewnętrznym. Podstawę prawną wydania regulaminu organizacyjnego stanowić będzie art. 68 ust. 1 pkt 1 i ust. 5 ustawy Prawo oświatowe. Osobą uprawnioną do wydania i podpisania regulaminu organizacyjnego przedszkola jest tylko dyrektor tego przedszkola.
Dyrektor określa strukturę oraz zawartość regulaminu, kwestie, jakie chce uszczegółowić w odniesieniu do statutu. Regulamin w przeciwieństwie do statutu nie wymaga zatwierdzania zmian przez organy nadrzędne, jest więc przydatnym narzędziem w ręku dyrektora, który może ułatwić funkcjonowanie przedszkola i obowiązujących w nim zasad.
Regulamin organizacyjny zawiera regulacje dotyczące różnych aspektów zarządzania w placówce.
Określa między innymi:
Zobacz, jakie tematy poruszaliśmy ostatnio na naszym blogu