W trakcie prowadzonej analizy oceniamy czy realizowana pomoc charakteryzuje się skutecznością, a jeżeli nie, to w jaki sposób można ją udoskonalić, aby w następnym roku szkolnym spełniała założone cele, w szczególności w odniesieniu do dzieci, które od nowego roku szkolnego obejmiemy wychowaniem przedszkolnym.
Co do zasady za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce odpowiada Dyrektor. Jednakże, nie ma przeciwskazań, co do tego, aby za tę organizację odpowiadała wskazana przez nas osoba- koordynator pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Możemy także powołać zespół nauczycieli, który będzie realizował zadania określone w przedszkolnym statucie, w tym działania z zakresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zespół nauczycieli podsumowuje swoją pracę na zwołanej końcowo rocznej radzie pedagogicznej.
WAŻNE!
Pamiętajmy, o tym, że ocena skuteczności udzielanej przez naszą placówkę pomocy psychologiczno-pedagogicznej dotyczy także dzieci, które nie posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, ale wykazują potrzebę wsparcia. W takim przypadku, pomoc ta powinna uwzględniać działania zespołu, ale także wskazówki i obserwacje rodzica.
JAK SKUTECZNIE OCENIĆ EFEKTYWNOŚĆ REALIZOWANEJ W NASZEJ PLACÓWCE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ?
Po pierwsze, musimy mieć na uwadze, iż ocena działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinna być dokonywana na bieżąco, w miarę potrzeb konkretnego dziecka - w odniesieniu do przyjętych celów ogólnych i szczegółowych oraz wyznaczonych przez nas terminów w danym przypadku.
Po drugie, pamiętajmy, że co do zasady, ocena skuteczności, efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinna odbyć się dwa razy w roku szkolnym, to jest:
Po trzecie, aby ułatwić sobie wyciąganie wniosków do dalszej pracy w tym zakresie, warto analizę skuteczności i efektów pomocy psychologiczno-pedagogicznej rozłożyć w czasie, a mianowicie:
Podsumowując pomoc psychologiczno-pedagogiczną w naszej placówce warto „pod lupę” wziąć:
1. Ocenę skuteczności podjętych działań, w szczególności:
a) czy osiągnęliśmy przyjęte cele ogólne i szczegółowe,
b) jakie osiągnęliśmy rezultaty,
c) co powinnyśmy kontynuować w nowym roku szkolnym, a co należy zmodyfikować, aby osiągnąć założone efekty.
2. Analizę potrzeb przedszkola w nowym roku szkolnym, w szczególności:
a) informacje o nowo przyjętych dzieciach zebrane w trakcie przeprowadzanej rekrutacji, na tym gruncie powinniśmy przeanalizować m. in. treści orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, obserwacje nauczycieli dokonywanych w trakcie podczas spotkań adaptacyjnych, ale także informacje uzyskane bezpośrednio od rodziców,
b) ewentualne modyfikacje, w tym np. zwiększenie liczby godzin udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w nowym roku szkolnym, zwiększenia środków w planie finansowym przedszkola, wynikający m.in z dostosowania środowiska przedszkola do potrzeb dzieci, z zakupu pomocy dydaktycznych lub specjalistycznego sprzętu, z zatrudnienia dodatkowej kadry.
WAŻNE!
Musimy pamiętać, iż podsumowanie skuteczności wsparcia dzieci z niepełnosprawnościami, powinno oprać się o wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka przy uwzględnieniu osiągniętych efektów wynikających z IPET.
PODSUMOWANIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZEJ I CO DALEJ?
Po dokonaniu podsumowania pracy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wysuwamy wnioski do dalszej pracy w nowym roku szkolnym, oprócz podanych powyżej wskazań wynikłych z oceny skuteczności podjętych działań oraz analizy potrzeb przedszkola w nowym roku szkolnym planujemy np.:
1. Zakres i problematykę współpracy z rodzicami,
2. Zakres współpracy z osobami bądź instytucjami wspomagającymi prace przedszkola w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
3. Kierunki doskonalenia zawodowego naszych nauczycieli.
Zobacz, jakie tematy poruszaliśmy ostatnio na naszym blogu