Jak zorganizować pierwsze zebranie z rodzicami w przedszkolu? Przykładowy scenariusz
Pierwsze zebranie z rodzicami to pierwszy krok do zbudowania długofalowych i pozytywnych relacji. Zatem, jak się do niego przygotować, jak je przeprowadzić, na co zwrócić szczególną uwagę? W artykule prezentujemy garść praktycznych porad oraz przykładowy scenariusz przeprowadzenia takiego spotkania.
Zebranie jako ważny element współpracy przedszkola z rodzicem
Koniec roku szkolnego już za nami, a przed nami nowy rok szkolny. Dla dyrektorów to nowe wyzwania, szczególnie dotyczące nowych rodziców i nowych dzieci. Nowy rok szkolny to nie tylko stres dla samych przedszkolaków, które rozpoczynają edukację przedszkolną, ale także nowy etap w życiu rodziców, którzy nie raz są bardziej “przerażeni” jak to będzie, niż same dzieci.
Organizowanie spotkań to ważny element współpracy przedszkola z rodzicami. Zebranie z rodzicami to obligatoryjna część naszej pracy.
W związku z tym, warto odpowiednio przygotować się do spotkania z rodzicami. Jest to niezwykle istotna, a jednocześnie trudna kwestia. Zarówno nauczyciel, jak i dyrektor musi przemyśleć poruszane tematy, ustalić sobie plan i cel zebrania. Jak wiemy już z doświadczenia, niektóre zebrania z rodzicami nie należą do najłatwiejszych. Dlatego, istotne jest, aby to pierwsze spotkanie z rodzicami, którzy mają wiele obaw, ale też wiele wymagań, przebiegło sprawnie i bez zbędnego chaosu. Pamiętajmy o tym, że nie tylko dla rodziców etap przedszkolny dziecka to całkiem nowe doświadczenie, ale także dla nauczycieli w naszym przedszkolu. Jest to kolejne zawodowe “wyzwanie”, nowa grupa, nowi rodzice.
Na wstępie warto przygotować roboczy plan pierwszego zebrania. Przedstawmy go nauczycielom w przedszkolu, poddajmy analizie i dopracujmy tak, aby rodzice uzyskali od nas wszystkie niezbędne informacje. Dobrze przygotowany plan pierwszego zebrania w przedszkolu to fundament do podjęcia owocnej współpracy przedszkola z gronem nowych rodziców.
Istotne jest, abyśmy nie umniejszali znaczenia tzw. „pierwszego wrażenia”. Pierwsze zebranie z rodzicami w przedszkolu to pierwszy kontakt z grupą nowych rodziców, zatem bardzo ważne jest, aby pierwsze zebranie dało rodzicom poczucie spokoju i zadowolenia.
Pierwszy kontakt, czyli zrób dobre pierwsze wrażenie!
Pierwsze spotkanie z rodzicami w przedszkolu ma przede wszystkim charakter informacyjno-organizacyjny. Zebranie to powinno rozwiać wszystkie wątpliwości rodziców. Musimy zdobyć wspomniane wcześniej zaufanie i zachęcić do współpracy. Miejmy na uwadze fakt, iż powinniśmy zbudować w rodzicach przekonanie, iż będąc partnerem naszego przedszkola, wspomaga on rozwój i funkcjonowanie swojego dziecka.
Na początku warto pamiętać o kilku kwestiach:
Pamiętaj o uśmiechu 😊
Powiedz kilka słów o sobie (o tym również powinni pamiętać nauczyciele przedszkola. Oprócz zaprezentowania swojego wykształcenia i doświadczenia, warto wspomnieć trochę z żartem, czym się zajmujemy poza pracą, to z pewnością rozładuje trochę napięcie i zmniejszy dystans).
Stwórz przyjemną atmosferę np. ustaw krzesła w kole, aby na wstępie zniwelować barierę komunikacyjną, warto pamiętać o zabezpieczeniu długopisów, ewentualnie papieru do notowania – wyeliminujemy niepotrzebny stres u rodziców (którzy jeszcze się nie znają) pożyczania od „sąsiada z ławki” długopisu czy kartki 😊
Nie czytaj całej podstawy programowej, przedstaw w skrócie ogólne założenia z planu pracy na wrzesień - zanudzenie rodziców monotonnymi informacjami to idealna droga do „spalenia” dobrego kontaktu.
Przedstaw swój plan współpracy - warto jednak mieć na uwadze sugestie rodziców, bądźmy otwarci na dyskusje i nowe pomysły lub ewentualne zmiany.
Zapytaj rodziców o ich oczekiwania i wymagania, również te indywidualne.
Nie zapomnij o przedstawieniu rodzicom celów programu adaptacyjnego w przedszkolu.
Przygotuj rodzicom wskazówki adaptacyjne – czas adaptacji dziecka to bardzo wymagający czas nie tylko dla dziecka, ale też dla pracowników przedszkola - zebranie powinno zawierać konkrety w tej kwestii, mówmy otwarcie, jakie zasady panują w trakcie adaptacji i jak sobie poradzić w trudnych momentach, jakie zapewne przyniesie ten czas.
Scenariusz zebrania informacyjno-organizacyjnego z rodzicami, czyli pierwsze zebranie w praktyce
Pierwsze zebranie (ale pewnie też i kolejne) wymaga od nas stworzenia planu, dzięki któremu spotkanie z rodzicami dzieci przebiegnie sprawnie, ale i oszczędzi nam też niepotrzebnego stresu, że o czymś zapomnieliśmy. W planie/scenariuszu zebrania rodziców dzieci z dyrekcją i nauczycielami przedszkola winny znaleźć się następujące elementy:
Zebranie z rodzicami – cele
Cele zebrania:
informacyjno–organizacyjne,
przedstawienie rodzicom sposobu organizacji pracy przedszkola,
bliższe poznanie się nauczycieli z rodzicami dzieci,
wytworzenie przyjaznej atmosfery i wzbudzenie zaufania rodziców dzieci do nauczycieli.
Przebieg
Przywitanie oraz przedstawienie się nauczycieli prowadzących grupę.
Przedstawienie statutu, regulaminów, procedur obowiązujących w przedszkolu.
Przedstawienie realizowanych programów oraz planowanych konkursów w roku szkolnym 20…/20...
Przedstawienie ramowego planu dnia oraz dodatkowych zajęć.
Wybór rady rodziców – w tym „trójek” grupowych.
Ustalenie kwoty „wyprawki” – np. na pomoce, dydaktyczne, materiały plastyczne (o czym musimy poinformować rodziców już na samym początku, przed rozpoczęciem roku szkolnego, jeżeli taką planujemy).
Przedstawienie spraw organizacyjnych
1. Wyposażenie dziecka
ubiór: zapasowy zestaw ubrań, obuwie zmienne (ze sztywną podeszwą, antypoślizgowe, łatwe do samodzielnego ubrania i ściągnięcia przez dziecko),
poduszka, kocyk,
szczoteczka, pasta.
2. Czego nie przynosimy do przedszkola: wprowadzenie do zasad bezpieczeństwa - przykładowe zapisy:
„niebezpieczne zabawki” - prosimy, aby dzieci nie przynosiły do przedszkola zabawek zawierających bardzo małe elementy, a także pistoletów, mieczy, itp.
napoje, słodycze – „są zapewnione przez placówkę, z tego względu prosimy, aby nie zostawiać ich również w szatni. Dzieci podczas przygotowania do wyjścia często sięgają po smakołyki zostawione przez rodzica, częstują też innych, nie zważając na kwestie higieny i alergie innych dzieci.”
lekarstwa – „podawanie ich przez nauczyciela dziecku jest zabronione, a pozostawianie w szatni niesie niebezpieczeństwo przypadkowego spożycia przez inne dzieci”.
3. Chore dzieci w przedszkolu - przykładowy zapis:
w przypadku zauważenia objawów choroby pozostawić dziecko w domu.
Warto, abyśmy w tej kwestii pamiętali o przekazaniu rodzicom informacji o procedurze postępowania w przypadku, gdy objawy chorobowe wystąpią w trakcie pobytu dziecka w przedszkolu.
4. Procedura odbioru dziecka z przedszkola, upoważnienie i nr telefonu kontaktowego - przykładowe zapisy:
"jeżeli zdarzy się, iż dziecko musi zostać odebrane przez inną osobę niż wskazana w upoważnieniach, prosimy wcześniej o informacje i pisemne adnotacje zawierająca dane osoby upoważnionej do odbioru wraz z nr. dowodu osobistego”
na kartach zgłoszenia dziecka do przedszkola rodzice wpisują osoby upoważnione do odbioru dziecka lub przekazujemy rodzicom załącznik do umowy – „UPOWAŻNIENIE DO ODBIORU DZIECKA Z PRZEDSZKOLA”
5. Zajęcia w przedszkolu – charakterystyka zajęć w grupie młodszej/starszej
dokonajmy krótkiej charakterystyki zajęć przedszkolnych oraz zajęć dodatkowych, ale także tych związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dobrym pomysłem, a zarazem praktyką jest przekazanie krótkiego skryptu z wykazem zajęć i krótkim opisem.
6. Ustalenie formy obchodzenia urodzin przez dzieci - przygotujmy konkrety obrazujące sposób świętowania przez dzieci tak ważnego dnia.
7. Ustalenie formy kontaktu z nauczycielem – oprócz tego, przygotujmy syntetyczny terminarz spotkań z nauczycielami, specjalistami i dyrektorem.
8. Uzyskanie pisemnych zgód – przygotujmy wszelkie niezbędne zgody w formie drukowanej, gotowej do podpisu np. zgoda na uczestniczenie w oferowanych zajęciach dodatkowych, zgoda na udział w wycieczkach, zgoda na wykorzystywanie wizerunku dziecka (opcjonalnie), zgoda na udział dziecka w sesjach zdjęciowych organizowanych na terenie przedszkola.
9. Prośba o podpisanie listy obecności, wypełnienie kwestionariusza dotyczącego dziecka.