Dyrektorzy i nauczyciele często zadają sobie pytanie, jak prowadzić dziennik w grupie łączonej? Czy wystarczy jeden i wpisywać do niego tematykę z dwóch oddziałów, czy podzielić grupę na oddzielne dwa dzienniki? A co zrobić w przedszkolu, w którym mamy grupę łączoną od 3 do 6 lat?
Rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, jasno określa sposoby prowadzenia dzienników.
Zajęcia prowadzone w grupach łączonych należy dokumentować oddzielnie w dziennikach poszczególnych grup.
Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym.
Do dziennika przedszkola należy wpisać:
W dzienniku odnotowuje się obecność dzieci na zajęciach w danym dniu, a przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem.
Przedszkole ma obowiązek prowadzić również dzienniki innych zajęć, niż zajęcia wpisywane do dziennika zajęć przedszkola, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia odpowiednio dzieci.
Dopuszcza się jednak możliwość odstąpienia od zasady prowadzenia dziennika dla każdego oddziału. Obecnie ułatwiają to wydawnictwa edukacyjne, które rozwiązują problem grup łączonych, tworząc przewodniki i dostosowując materiał odpowiedni dla dzieci w wieku 3-4 lat oraz w wieku 5-6 lat. Korzystając z takiego programu, możemy z łatwością wpisywać w dziennik jeden temat dla dwóch grup wiekowych. Propozycje zapisów w dziennikach uwzględniają różne zadania dla poszczególnych grup wiekowych.
Zobacz, jakie tematy poruszaliśmy ostatnio na naszym blogu