

Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny to dokument określający sposób organizacji opieki, wychowania i edukacji w danej instytucji. Powinien on uwzględniać:
Plan może mieć różny format i poziom szczegółowości – jego celem nie jest narzucanie schematu pracy, ale tworzenie spójnych ram wspierających codzienne działania opiekunów i zespołu.
Każda placówka funkcjonuje w innych warunkach – w innym budynku, otoczeniu, z różnymi zasobami i organizacją pracy. Dlatego plan powinien zaczynać się od tzw. wizytówki instytucji, która przedstawia jej charakterystykę i ułatwia dopasowanie działań do realnych możliwości.
Przykładowa wizytówka instytucji opieki nad dziećmi do lat 3:
Nazwa, dane organu prowadzącego, numer wpisu do rejestru.
Opis – przykład opracowania:
Placówka działa m.in. na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz Statutu żłobka.
Adres, dostęp do środków transportu, bliskość terenów zielonych.
Opis – przykład opracowania
Lokalizacja zapewnia dzieciom bezpieczne, spokojne i zielone otoczenie sprzyjające zabawom na świeżym powietrzu.
Liczba miejsc, grupy wiekowe, Dostępność specjalistycznych sal, przestrzenie zewnętrzne.
Imię i nazwisko dyrektora, imiona, nazwiska oraz role osób kontaktowych, numery telefonów, adresy e-mail osób kontaktowych
Obszar pracy z dziećmi:
Szczegółowy zakres:
a. Dostosowanie obiektu: podjazd dla wózków, toalety dziecięce dostosowane do wieku, meble o zaokrąglonych krawędziach
b. Monitoring: system monitoringu wizyjnego w częściach wspólnych, domofon przy wejściu
c. Metodyka pracy: elementy pedagogiki Montessori, pedagogiki zabawy KLANZA, aktywności wg M. Bogdanowicz
d. Specjalne programy: zajęcia adaptacyjne dla dzieci i rodziców, program „Mały Odkrywca” wspierający rozwój sensoryczny
e. Innowacje: wykorzystanie platformy Inso do komunikacji z rodzicami i dokumentacji elektronicznej
a. Rodzaje aktywności: zajęcia muzyczno-ruchowe, plastyczne, sensoryczne, logorytmiczne, bajkoterapia, codzienne zabawy na świeżym powietrzu
b. Dostęp do specjalistów: logopeda, psycholog dziecięcy, fizjoterapeuta, pedagog
Plan OWE określa cele ogólne i szczegółowe, które wyznaczają kierunek codziennej pracy z dziećmi.
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
Praca z dziećmi do lat 3 opiera się na relacji, zaufaniu i responsywności. Opiekun towarzyszy dziecku w odkrywaniu świata, zamiast go prowadzić. W Planie OWE warto zawrzeć opis stosowanych metod, takich jak:
Rytuały dnia pomagają dzieciom czuć się pewnie i przewidywalnie. Plan OWE powinien określać strukturę dnia, obejmującą zarówno stałe, jak i elastyczne elementy, np.:
Każdy element harmonogramu powinien dawać dziecku poczucie stabilności, ale także swobodę reagowania na jego indywidualne potrzeby – np. sen, jedzenie czy zabawę.
Zabawa to naturalny sposób poznawania świata. W Planie OWE należy przewidzieć szerokie możliwości swobodnej i inspirowanej aktywności dzieci:
Zadaniem opiekuna jest nie tyle „prowadzenie zajęć”, co tworzenie warunków do samodzielnej aktywności i budowania relacji między dziećmi.
Od 2026 roku każdy Plan OWE musi zostać zatwierdzony przez podmiot prowadzący instytucję opieki – zarówno w żłobkach, klubach dziecięcych, jak i u dziennych opiekunów. Akceptacja może przyjąć formę:
Zatwierdzony Plan OWE staje się obowiązującym dokumentem, który określa sposób realizacji opieki, wychowania i edukacji w danej instytucji. Oznacza to, że organ prowadzący bierze odpowiedzialność za przyjęte w nim założenia i deklaruje zgodność działań placówki ze standardami ministerialnymi.
Plan OWE to nie kolejny biurokratyczny dokument – to strategia jakości opieki. Umożliwia zespołowi wspólne planowanie, obserwowanie i analizowanie działań podejmowanych wobec dzieci. Dobrze opracowany Plan OWE porządkuje pracę instytucji, wspiera rozwój i bezpieczeństwo dzieci, a jednocześnie buduje transparentność i zaufanie w relacji z rodzicami oraz organem prowadzącym. To właśnie on stanie się jednym z najważniejszych elementów dokumentacji w instytucjach opieki od 2026 roku.