Blog
Zarządzanie przedszkolem
Nowe rozporządzenie o ocenie pracy nauczycieli 2025 – co musi zmienić każdy dyrektor przedszkola?
Zarządzanie przedszkolem

Nowe rozporządzenie o ocenie pracy nauczycieli 2025 – co musi zmienić każdy dyrektor przedszkola?

Patrycja Hajtek-Pachoń
December 18, 2025

Od 27 listopada 2025 r. obowiązuje znowelizowane rozporządzenie Ministra Edukacji (Dz.U. 2025 poz. 1550), które gruntownie zmienia system oceny pracy nauczycieli. Usunięto kryteria dodatkowe, wprowadzono jednolitą skalę punktową 0-3 oraz dodano trzy nowe kryteria oceny – w tym obowiązek analizowania własnej pracy i indywidualizacji nauczania. W tym praktycznym przewodniku znajdziesz szczegółowe omówienie wszystkich zmian wraz z konkretnymi wskazówkami, jak dostosować dokumentację i procedury w swojej placówce.

Co zmienia rozporządzenie Ministra Edukacji z 29 października 2025 r.?

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r., opublikowane
w Dzienniku Ustaw 13 listopada 2025 r. (poz. 1550), wprowadza kluczowe zmiany w systemie oceny pracy nauczycieli. Dokument nowelizuje rozporządzenie z 25 sierpnia 2022 r.
i porządkuje procedurę oceny, doprecyzowując katalog kryteriów i obowiązki dyrektora na każdym etapie postępowania.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany, które każda placówka oświatowa – w tym przedszkola, placówki integracyjne i specjalne – powinna uwzględnić w swojej dokumentacji oraz praktyce nadzoru pedagogicznego.

1. Usunięcie kryteriów dodatkowych — jedna z kluczowych zmian rozporządzenia

Nowelizacja z 29 października 2025 r. całkowicie usuwa z systemu oceniania tzw. kryteria dodatkowe. W Dz.U. 2025 poz. 1550 wykreślono §2 ust.1, który regulował ich funkcjonowanie.
Od tej pory nauczyciel jest oceniany wyłącznie na podstawie kryteriów szczegółowych wskazanych w aktualnym §2 ust.2 rozporządzenia. Dyrektor nie może rozszerzać tego katalogu o własne, dodatkowe elementy, co porządkuje i ujednolica procedurę oceny we wszystkich placówkach. Zmiana ta wymaga aktualizacji regulaminów, arkuszy oceny oraz dokumentacji wewnętrznej.

2. Nowy układ kryteriów oceny – „szczegółowe”, nie „obowiązkowe”

Rozporządzenie zmienia nazewnictwo kryteriów z „obowiązkowych” na „szczegółowe” (§2 ust. 2).

Najważniejsze zmiany w katalogu kryteriów:

Kryterium 1 — zmieniono w całości

Nowe brzmienie:

„poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem wykorzystania metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki zajęć”

Najważniejsze zmiany:

  • doprecyzowanie wymogu stosowania metod aktywizujących,
  • dodanie narzędzi multimedialnych i informatycznych,
  • podkreślenie, że wybór metod musi być dostosowany do specyfiki zajęć.

Kryterium 1a — NOWE

Dodano całkowicie nowe kryterium:

„analizowanie własnej pracy i wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy”

Sens:

  • położenie nacisku na refleksyjność,
  • obowiązek wykorzystywania wniosków z analizy,
  • konieczność wykazywania efektów działań.

Kryterium 5 — ZMIENIONE

W § 2 ust. 2 pkt 5 rozporządzenie poleca: „skreśla się wyrazy ‘, w tym przez własny przykład nauczyciela”

Co to oznacza?

Poprzednie brzmienie zawierało zapis, że nauczyciel realizuje zadania wychowawcze „w tym przez własny przykład”.

Teraz ta część została skreślona.

Konsekwencje:

  • nauczyciel NIE jest już oceniany za „dawanie przykładu osobistego”,
  • podkreśla to odejście od subiektywnego oceniania postaw.

Kryterium 8 — ZMIENIONE

Nowe brzmienie jest znacznie szersze:

„poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych, oraz wykorzystanie w pracy wiedzy nabytej w wyniku doskonalenia zawodowego;”

Najważniejsze zmiany:

  • doprecyzowano: rozwój komunikacji i kompetencji interpersonalnych,
  • podkreślono konieczność wykorzystania wiedzy zdobytej na doskonaleniu.

Kryterium 10 — NOWE

„realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela;”

Nowe  kryterium rozszerza zakres oceny o wszystkie obowiązki nauczyciela wynikające z tzw. innych zajęć i czynności statutowych, które są integralną częścią realizacji zadań placówki. Kryterium to nie dotyczy tylko prowadzenia zajęć edukacyjnych, ale również całego spektrum działań wspierających organizację pracy przedszkola, szkoły czy placówki.

W praktyce obejmuje to trzy kluczowe obszary:

  • zajęcia opiekuńcze,
  • zajęcia dydaktyczno-wychowawcze,
  • czynności wynikające z organizacji pracy przedszkola.

Kryterium 11 — NOWE

„diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem.”

Nowe kryterium znacząco wzmacnia rolę diagnozy pedagogicznej i indywidualizacji jako podstawowego obowiązku każdego nauczyciela. Przenosi akcent z jednolitego prowadzenia zajęć dla całej grupy na świadome dostosowywanie procesu edukacyjnego do realnych potrzeb rozwojowych każdego dziecka — zarówno w normie rozwojowej, jak i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).

Praktycznie:

  • wymusza prowadzenie diagnozy pedagogicznej,
  • podkreśla konieczność dostosowania procesu edukacyjnego,
  • obejmuje także pracę z dziećmi z SPE.

3. Jednolita skala oceniania: 0–3 punkty (bez ułamków)

Zgodnie z § 3 ust. 1–2 rozporządzenia wprowadzono jednoznaczny, obowiązujący w całej Polsce system oceny punktowej, obejmujący wyłącznie cztery wartości:

0, 1, 2 lub 3 punkty — bez możliwości stosowania liczb ułamkowych.

To oznacza definitywne zakończenie dotychczasowych rozbieżności interpretacyjnych, które w niektórych placówkach prowadziły do przyznawania tzw. „półpunktów” czy wartości pośrednich.

Co zmienia nowe rozwiązanie?

  • Ujednolicenie praktyki oceny nauczycieli

Każda placówka musi stosować dokładnie tę samą,prostą skalę. Wyklucza to dotychczasowe spory dotyczące interpretacji poziomu spełniania kryteriów.

  • Większa przejrzystość i porównywalność ocen

Brak wartości pośrednich wymusza jednoznaczne przyporządkowanie nauczyciela do jednego z czterech poziomów, co ułatwia analizę i zestawienia.

  • Konieczność rzetelniejszego uzasadniania

Mniejsza liczba stopni oznacza, że każdy punkt musi mieć jasne, konkretne uzasadnienie.
Nie można już „złagodzić” oceny poprzez 1,5 czy 2,5 punktu — trzeba jednoznacznie uznać, czy nauczyciel spełnia kryterium „w znacznym stopniu”, „częściowo”, czy „w minimalnym zakresie”.

Konsekwencje dla wdrażania w placówkach

  • Dyrektor musi dostosować arkusze oceny, procedury i narzędzia wewnętrzne.
  • Osoby oceniające muszą opracować bardziej szczegółowe wskaźniki, aby uzasadnienia były spójne i broniły się podczas ewentualnej kontroli.
  • Szkoły i przedszkola powinny przeszkolić kadrę, szczególnie w zakresie interpretacji poszczególnych poziomów skali.

4. Nowe zasady zapoznawania nauczyciela z projektem oceny

Nowe przepisy rozszerzają obowiązki dyrektora — nauczyciel musi zostać zapoznany nie tylko z projektem oceny, ale również z kompletem opinii, o których mowa w art. 6a ust. 5 pkt 1 oraz 3–5 KN, czyli m.in.:

  • opinią doradcy metodycznego,
  • opinią opiekuna stażu,
  • opiniami zespołów lub innych osób wskazanych w ustawie.

Prawo nauczyciela do ustosunkowania się

Nauczyciel może odnieść się do opinii:

  • ustnie podczas przedstawiania projektu oceny,
  • pisemnie w terminie 5 dni roboczych (zgodnie z § 5 ust. 3 i nowym ust. 5).

Konsekwencje dla placówki

  • Dyrektor musi przygotować komplet opinii przed zapoznaniem nauczyciela z projektem oceny.
  • Konieczna jest aktualizacja regulaminów, procedur i wzorów dokumentów, aby uwzględnić obowiązek dołączania opinii oraz 5-dniowy termin na pisemne uwagi nauczyciela.

5. Nowe obowiązki dyrektora przy ocenie i przy odwołaniu nauczyciela

Nowelizacja wprowadza dodatkowy obowiązek formalny po stronie dyrektora.
Zgodnie ze zmienionym § 7 ust. 1, dyrektor musi:

  • sporządzić pisemne odniesienie do zarzutów zawartych w odwołaniu nauczyciela,
  • przekazać tę odpowiedź nie tylko organowi prowadzącemu, lecz także samemu nauczycielowi.

To ważna zmiana — wcześniej przepisy nie nakładały obowiązku doręczenia nauczycielowi pisemnej odpowiedzi na odwołanie. Teraz jest to element obligatoryjny i musi być udokumentowany.

6. Zmiany w ocenie pracy dyrektora

Nowelizacja obejmuje również przepisy dotyczące oceny pracy dyrektora (§ 9–§ 11). Najważniejsze zmiany to:

Zmiana nazewnictwa kryteriów

Kryteria oceny dyrektora, podobnie jak w przypadku nauczycieli, otrzymują nazwę „kryteria szczegółowe”.

Uwzględnianie kryteriów nauczycielskich

Jeśli dyrektor prowadzi zajęcia dydaktyczne, opiekuńcze lub wychowawcze, w jego ocenie stosuje się pełen katalog kryteriów przewidzianych dla nauczycieli.

Nowe zasady zapoznawania z dokumentacją

Dyrektor – jako osoba oceniana – musi zostać zapoznany zarówno z projektem oceny, opiniami wymaganymi przepisami (analogicznie jak nauczyciel).

Prawo do ustosunkowania się w terminie 5 dni roboczych

Dyrektor może złożyć swoje stanowisko do opinii i projektu oceny w takim samym terminie jak nauczyciel.

7. Przepisy przejściowe

§ 2 – Oceny rozpoczęte przed zmianą

Oceny pracy, które zostały rozpoczęte przed wejściem w życie rozporządzenia, są prowadzone na podstawie przepisów dotychczasowych.

Oznacza to, że nowych zasad nie stosuje się do ocen będących już w toku.

§ 3 – Termin wejścia w życie

Rozporządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 27 listopada 2025 r.

Co to oznacza dla przedszkoli i placówek?

Wprowadzone zmiany wymagają od dyrektorów szybkiej aktualizacji dokumentów i procedur, a także przygotowania kadry do pracy w nowym systemie oceny. W praktyce oznacza to konieczność dostosowania zarówno formalnych regulacji, jak i codziennych działań w placówce.

1. Aktualizacja dokumentacji placówki

Dyrektor powinien niezwłocznie zaktualizować:

  • regulamin oceny pracy nauczycieli,
  • formularze i projekty oceny,
  • procedury odwoławcze,
  • karty obserwacji i autoanalizy.

Dokumenty muszą odzwierciedlać nową skalę, nowe kryteria oraz zasady zapoznawania z opiniami.

2. Przygotowanie krótkiego przewodnika dla nauczycieli

Warto udostępnić nauczycielom prosty materiał informacyjny obejmujący:

  • skalę 0–3,
  • obowiązek zapoznania z opiniami,
  • prawo do ustnej lub pisemnej odpowiedzi w 5 dni roboczych,
  • poszerzony katalog kryteriów.

3. Szkolenie zespołu kierowniczego i nauczycieli

Należy przeszkolić kadrę w zakresie:

  • interpretacji nowych kryteriów,
  • uzasadniania punktacji,
  • prowadzenia analizy własnej pracy (kryterium 1a),
  • zasad zbierania opinii i prowadzenia rozmów oceniających.

Spis treści

Przekonaj się, jak aplikacja może zmienić Twoją codzienność!

Umów prezentację