

Od 27 listopada 2025 r. obowiązuje znowelizowane rozporządzenie Ministra Edukacji (Dz.U. 2025 poz. 1550), które gruntownie zmienia system oceny pracy nauczycieli. Usunięto kryteria dodatkowe, wprowadzono jednolitą skalę punktową 0-3 oraz dodano trzy nowe kryteria oceny – w tym obowiązek analizowania własnej pracy i indywidualizacji nauczania. W tym praktycznym przewodniku znajdziesz szczegółowe omówienie wszystkich zmian wraz z konkretnymi wskazówkami, jak dostosować dokumentację i procedury w swojej placówce.
Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r., opublikowane
w Dzienniku Ustaw 13 listopada 2025 r. (poz. 1550), wprowadza kluczowe zmiany w systemie oceny pracy nauczycieli. Dokument nowelizuje rozporządzenie z 25 sierpnia 2022 r.
i porządkuje procedurę oceny, doprecyzowując katalog kryteriów i obowiązki dyrektora na każdym etapie postępowania.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany, które każda placówka oświatowa – w tym przedszkola, placówki integracyjne i specjalne – powinna uwzględnić w swojej dokumentacji oraz praktyce nadzoru pedagogicznego.
Nowelizacja z 29 października 2025 r. całkowicie usuwa z systemu oceniania tzw. kryteria dodatkowe. W Dz.U. 2025 poz. 1550 wykreślono §2 ust.1, który regulował ich funkcjonowanie.
Od tej pory nauczyciel jest oceniany wyłącznie na podstawie kryteriów szczegółowych wskazanych w aktualnym §2 ust.2 rozporządzenia. Dyrektor nie może rozszerzać tego katalogu o własne, dodatkowe elementy, co porządkuje i ujednolica procedurę oceny we wszystkich placówkach. Zmiana ta wymaga aktualizacji regulaminów, arkuszy oceny oraz dokumentacji wewnętrznej.
Rozporządzenie zmienia nazewnictwo kryteriów z „obowiązkowych” na „szczegółowe” (§2 ust. 2).
Kryterium 1 — zmieniono w całości
Nowe brzmienie:
„poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem wykorzystania metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki zajęć”
Najważniejsze zmiany:
Kryterium 1a — NOWE
Dodano całkowicie nowe kryterium:
„analizowanie własnej pracy i wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy”
Sens:
Kryterium 5 — ZMIENIONE
W § 2 ust. 2 pkt 5 rozporządzenie poleca: „skreśla się wyrazy ‘, w tym przez własny przykład nauczyciela”
Co to oznacza?
Poprzednie brzmienie zawierało zapis, że nauczyciel realizuje zadania wychowawcze „w tym przez własny przykład”.
Teraz ta część została skreślona.
Konsekwencje:
Kryterium 8 — ZMIENIONE
Nowe brzmienie jest znacznie szersze:
„poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych, oraz wykorzystanie w pracy wiedzy nabytej w wyniku doskonalenia zawodowego;”
Najważniejsze zmiany:
Kryterium 10 — NOWE
„realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela;”
Nowe kryterium rozszerza zakres oceny o wszystkie obowiązki nauczyciela wynikające z tzw. innych zajęć i czynności statutowych, które są integralną częścią realizacji zadań placówki. Kryterium to nie dotyczy tylko prowadzenia zajęć edukacyjnych, ale również całego spektrum działań wspierających organizację pracy przedszkola, szkoły czy placówki.
W praktyce obejmuje to trzy kluczowe obszary:
Kryterium 11 — NOWE
„diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem.”
Nowe kryterium znacząco wzmacnia rolę diagnozy pedagogicznej i indywidualizacji jako podstawowego obowiązku każdego nauczyciela. Przenosi akcent z jednolitego prowadzenia zajęć dla całej grupy na świadome dostosowywanie procesu edukacyjnego do realnych potrzeb rozwojowych każdego dziecka — zarówno w normie rozwojowej, jak i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).
Praktycznie:
Zgodnie z § 3 ust. 1–2 rozporządzenia wprowadzono jednoznaczny, obowiązujący w całej Polsce system oceny punktowej, obejmujący wyłącznie cztery wartości:
0, 1, 2 lub 3 punkty — bez możliwości stosowania liczb ułamkowych.
To oznacza definitywne zakończenie dotychczasowych rozbieżności interpretacyjnych, które w niektórych placówkach prowadziły do przyznawania tzw. „półpunktów” czy wartości pośrednich.
Co zmienia nowe rozwiązanie?
Każda placówka musi stosować dokładnie tę samą,prostą skalę. Wyklucza to dotychczasowe spory dotyczące interpretacji poziomu spełniania kryteriów.
Brak wartości pośrednich wymusza jednoznaczne przyporządkowanie nauczyciela do jednego z czterech poziomów, co ułatwia analizę i zestawienia.
Mniejsza liczba stopni oznacza, że każdy punkt musi mieć jasne, konkretne uzasadnienie.
Nie można już „złagodzić” oceny poprzez 1,5 czy 2,5 punktu — trzeba jednoznacznie uznać, czy nauczyciel spełnia kryterium „w znacznym stopniu”, „częściowo”, czy „w minimalnym zakresie”.
Konsekwencje dla wdrażania w placówkach
Nowe przepisy rozszerzają obowiązki dyrektora — nauczyciel musi zostać zapoznany nie tylko z projektem oceny, ale również z kompletem opinii, o których mowa w art. 6a ust. 5 pkt 1 oraz 3–5 KN, czyli m.in.:
Prawo nauczyciela do ustosunkowania się
Nauczyciel może odnieść się do opinii:
Konsekwencje dla placówki
Nowelizacja wprowadza dodatkowy obowiązek formalny po stronie dyrektora.
Zgodnie ze zmienionym § 7 ust. 1, dyrektor musi:
To ważna zmiana — wcześniej przepisy nie nakładały obowiązku doręczenia nauczycielowi pisemnej odpowiedzi na odwołanie. Teraz jest to element obligatoryjny i musi być udokumentowany.
Nowelizacja obejmuje również przepisy dotyczące oceny pracy dyrektora (§ 9–§ 11). Najważniejsze zmiany to:
Zmiana nazewnictwa kryteriów
Kryteria oceny dyrektora, podobnie jak w przypadku nauczycieli, otrzymują nazwę „kryteria szczegółowe”.
Uwzględnianie kryteriów nauczycielskich
Jeśli dyrektor prowadzi zajęcia dydaktyczne, opiekuńcze lub wychowawcze, w jego ocenie stosuje się pełen katalog kryteriów przewidzianych dla nauczycieli.
Nowe zasady zapoznawania z dokumentacją
Dyrektor – jako osoba oceniana – musi zostać zapoznany zarówno z projektem oceny, opiniami wymaganymi przepisami (analogicznie jak nauczyciel).
Prawo do ustosunkowania się w terminie 5 dni roboczych
Dyrektor może złożyć swoje stanowisko do opinii i projektu oceny w takim samym terminie jak nauczyciel.
§ 2 – Oceny rozpoczęte przed zmianą
Oceny pracy, które zostały rozpoczęte przed wejściem w życie rozporządzenia, są prowadzone na podstawie przepisów dotychczasowych.
Oznacza to, że nowych zasad nie stosuje się do ocen będących już w toku.
§ 3 – Termin wejścia w życie
Rozporządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 27 listopada 2025 r.
Wprowadzone zmiany wymagają od dyrektorów szybkiej aktualizacji dokumentów i procedur, a także przygotowania kadry do pracy w nowym systemie oceny. W praktyce oznacza to konieczność dostosowania zarówno formalnych regulacji, jak i codziennych działań w placówce.
1. Aktualizacja dokumentacji placówki
Dyrektor powinien niezwłocznie zaktualizować:
Dokumenty muszą odzwierciedlać nową skalę, nowe kryteria oraz zasady zapoznawania z opiniami.
2. Przygotowanie krótkiego przewodnika dla nauczycieli
Warto udostępnić nauczycielom prosty materiał informacyjny obejmujący:
3. Szkolenie zespołu kierowniczego i nauczycieli
Należy przeszkolić kadrę w zakresie: